Thursday, July 23, 2015

Seronok belum tentu bahagia. Bahagia itu menyeronokkan.

Seronok belum tentu bahagia. Bahagia itu menyeronokkan.


Bahagia itu adalah satu rasa yang bila kita dapat, kita akan rasa tenang, memang susah untuk ditulis, perasaan itu datang, dan ia adalah rasa, sukar diekspresikan dalam tulisan, dan bahagia itu sendiri subjektif.

Kita sering cakap pasal bahagia, bahagia hingga ke anak cucu, bahagia dunia dan akhirat. hospital bahagia, tahukah kita makna  hakikat bahagia itu.

Usaha ke arah bahagia, bagaimana?

Salah satu usaha dan ikhtriar kita adalah dengan cuab mengawal nafsu atau kehendak kita, sebab bila kita turuti nafsu kita yang jahat, sampai bila kita tidak akan puas ataupun bebas, kita masih terikat, masih dibelenggu, sudah tentu tidak bahagia.

Jangan ingat kita dapat buat apa yang kita nak, kita dapat dengan semua yang kita nak, kita sudah bebas, belum lagi kawan-kawan.

Hakikat manusia ini adalah "dimiliki", mana mungkin hamba yang hina ini "memiliki".

Pandangan ustaz-ustaz mengenai Bahagia

Aku selalu dengar ustaz Abdullah Khairi ceramah, dia ada sebut bila kita redha, kita akan bahagia, betul la tu, kita kurang merungut dengan apa yang kita dapat. kita syukur, kita redha, itulah bahagia.

Dalam buku Hamka (Tasauf Moden) aku ada baca sikit, bila kita dapat kawal nafsu dan rasa marah kita dengan bijak, di situlah kita akan jumpa kebahagiaan.

Dimana letaknya bahagia itu?

Jawapannya adalah dari dalam hati kita.

Satu ceramah lain (Dato Ismail Kamus, Kebahagiaan Hidup) untuk hidupkan hati, bagi makanan pada hati ini, mesti ada tiga perkara iaitu Ilmu, Amal Ibadat, dan Tafakkur(berfikir dan menghayati beberapa perkara seperti dosa kita, amalan kita, nikmat Allah dan sebagainya.

Itu sahaja perkongsian post pada petang 7 Syawal 1436 Hirah ini.  lepas ini banyak lagi post menarik bakal menyusul..

No comments:

Post a Comment